Menu

Η Νηστεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας και η Σωστή Διατροφή

Η Νηστεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας και η Σωστή Διατροφή

Είναι διεθνώς αναγνωρισμένο ότι η Κρητική διατροφή αποτελεί σήμερα το πιο επιτυχημένο πρότυπο σωστής διατροφής που επιφέρει προστασία από καρδιοπάθειες, καρκίνο και άλλες ασθένειες προσφέροντας κατά συνέπεια μακροζωία.

Αυτή η διατροφή δεν είναι επίτευγμα της σημερινής εποχής αλλά των προγόνων μας της δεκαετίας του ΄60. Σ' αυτό το σημείο επικεντρώνουμε την προσοχή μας σε κάτι πολύ σημαντικό: ότι η νηστεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι της Κρητικής διατροφής, γεγονός το οποίο γενικώς δεν αναφέρεται ή εντέχνως αποσιωπάται.

Παρά το γεγονός ότι η Κρητική διατροφή αποτελεί πρότυπο όπως προαναφέρθηκε, κατηγορήθηκε από πολλούς επιστήμονες ότι είναι διατροφή με υψηλά λιπαρά (μέχρι και 40% της ημερήσιας ενεργειακής κατανάλωσης έναντι του προτεινόμενου 25-30%). Η απάντηση σε αυτό είναι ότι η κατανάλωση λιπαρών προέρχεται κυρίως από το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, που περιέχει στο μεγαλύτερο ποσοστό μονοακόρεστα λιπαρά και πολλά αντιοξειδωτικά. Η άλλη όμως ερμηνεία, που δεν είναι καθόλου γνωστή, είναι ότι οι πρόγονοί μας νήστευαν ακόμη και το λάδι (τις Τετάρτες και τις Παρασκευές όλο το χρόνο, τη Μεγάλη Σαρακοστή και το Δεκαπενταύγουστο) δηλαδή περίπου 150-180 μέρες το χρόνο.

Τι περιέχει η νηστίσιμη διατροφή

Η νηστεία προτείνει (και όχι επιβάλλει) την αποχή τροφίμων από την ομάδα του γάλακτος και την ομάδα του κρέατος (κρέας, ψάρι, αυγά, όσπρια) εκτός όμως των θαλασσινών (μαλάκια, οστρακοειδή, μαλακοόστρακα) και των οσπρίων. Μαζί με τα τελευταία «επιτρέπονται» όλες οι άλλες ομάδες τροφίμων δηλαδή των φρούτων, των λαχανικών, των δημητριακών και των ελαίων. Από το γεγονός και μόνο ότι η σύγχρονη διατροφή προτείνει άφθονα φρούτα και λαχανικά γίνεται κατανοητή η μεγάλη σημασία της νηστείας.

Ποια τα οφέλη της νηστείας

Η αποχή από τα ζωικά τρόφιμα προσφέρει αποτοξίνωση στον οργανισμό, μειώνει τα κορεσμένα λιπαρά που αυξάνουν τη χοληστερίνη και κατά συνέπεια τον κίνδυνο καρδιοπαθειών. Η ευρεία κατανάλωση των «επιτρεπόμενων» ομάδων τροφίμων πέραν των άλλων ωφελειών παρέχει και μεγάλα ποσά φυτικών ή διαιτητικών ινών που βοηθούν στη σωστή λειτουργία του πεπτικού συστήματος και προστατεύουν από τον καρκίνο.

Η λήψη των ζωικών πρωτεϊνών αντικαθίσταται από αυτές των οσπρίων, των δημητριακών, των θαλασσινών και των προϊόντων του σησαμιού (χαλβάς και ταχίνι). Ο σίδηρος που είναι καλύτερα αφομοιώσιμος από τα ζωικά προϊόντα λαμβάνεται επίσης από τα θαλασσινά, όσπρια και κάποια λαχανικά (όπως σπανάκι), ενώ η αφομοίωσή του από τα φυτικά προϊόντα αυξάνεται με τη λήψη αυξημένων ποσοτήτων βιταμίνης C (πχ από ακτινίδια και πορτοκάλια). Η κατανάλωση επίσης των θαλασσινών και του ψαριού (σε ορισμένες περιόδους), καθώς και των σαλιγκαριών, προσφέρουν τα απαραίτητα λιπαρά ω-3 και ω-6 που βοηθούν στις λειτουργίες του νευρικού συστήματος και του εγκεφάλου και έχουν αντιφλεγμονώδη δράση. Τέλος όλες οι «νηστίσιμες» ομάδες τροφίμων προσφέρουν πλήθος βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων που βοηθούν στη σωστή λειτουργία ολόκληρου του οργανισμού.

Γενικά κατά τη διάρκεια της νηστείας καλύπτονται ή καλύτερα πρέπει να καλύπτονται οι βασικές αρχές της σωστής διατροφής, δηλαδή η ισορροπία στη λήψη όλων των θρεπτικών συστατικών, η ποικιλία στην επιλογή των τροφίμων και το μέτρο στην ποσότητα του φαγητού. Σ' αυτό το τελευταίο κρίνεται σημαντικό να αναφερθεί η ρήση ενός από τους Πατέρες της Εκκλησίας, του αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου για τις τάξεις του φαγητού: : «...τρεις τάξεις έχει το φαγητόν, εγκράτειαν, αυτάρκειαν, και κόρον (κορεσμό).Εγκράτεια είναι όταν, θέλων ακόμη να φάγη τις, εγκρατεύηται, και εγείρεται ακόμη πεινών· αυτάρκεια, όταν φάγη το αρκετόν· και κόρος όταν χορτάση. Λοιπόν αν δεν δύνασαι να φυλάξης τα δύο, καν στήθι (παρέμεινε) μέχρι του τρίτου και μη γίνου υπερκορής...».

Αυτή η αναφορά στη νηστεία της Ορθόδοξης εκκλησίας και τη σωστή διατροφή θα κλείσει με τα λόγια του διακεκριμένου καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης κου Α. Καφάτου που με βάση τις ερευνητικές του μελέτες έχει δηλώσει ότι: «χριστιανική νηστεία και υγιεινή διατροφή είναι για τη μοντέρνα Ιατρική σχεδόν ταυτόσημες έννοιες».

[Κάντε Like στη σελίδα μας στο Facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα]

Ιωάν.Τσαγκατάκης

Ο κος Ιωάννης Τσαγκατάκης είναι διδάκτορας Χημείας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει εργαστεί ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Auburn University της πολιτείας της Αλαμπάμα των Ηνωμένων Πολιτειών.
Περισσότερα

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.

επιστροφή στην κορυφή

Newsletter

Αν θέλετε να λαμβάνετε το newsletter μας κάθε εβδομάδα με νέα και προτάσεις