Menu

Υπέρ-τρόφιμα για ευεξία και υγεία

Υπέρ-τρόφιμα για ευεξία και υγεία

Ο άνθρωπος για να επιβιώσει (χωρίς να υποτιμούμε την ανάγκη για ποιότητα ζωής) χρειάζεται τα τρόφιμα τα οποία χωρίζονται σε έξι ομάδες: τα γαλακτοκομικά, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά, το κρέας και τα λιπαρά.

Από αυτές τις ομάδες ο οργανισμός προσλαμβάνει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που είναι: το νερό, οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες, οι λιπαρές ύλες ή λιπίδια, οι βιταμίνες και τα ανόργανα συστατικά ή αλλιώς μέταλλα (χημικώς λανθασμένη ονομασία) και ιχνοστοιχεία.

Λόγω της μεγάλης τους σημασίας στη διατροφή οι φυτικές ίνες και τα αντιοξειδωτικά (συστατικά που εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες που δημιουργούνται από τις αντιδράσεις του οργανισμού και εξωτερικούς παράγοντες οι οποίες καταστρέφουν τα υγιή κύτταρα) αποτελούν πλέον ξεχωριστές κατηγορίες.

Επίσης διατροφολογικά έχουμε άλλα τρία συστατικά που επηρεάζουν την υγεία και είναι το αλάτι, η ζάχαρη και το αλκοόλ. Όλα αυτά πρέπει να συνδυαστούν κατάλληλα για τη δημιουργία μιας ισορροπημένης ή αλλιώς σωστής διατροφής.

Με την ανάπτυξη της επιστήμης της διατροφής έχει επιτευχθεί να μετρώνται πειραματικά τα συστατικά πολλών τροφίμων. Έτσι τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί ότι ορισμένα τρόφιμα που καταναλώνονται σε μικρές σχετικά ποσότητες δρουν παρέχοντας ένα ή περισσότερα θρεπτικά συστατικά σε μεγάλες περιεκτικότητες, όπως βιταμίνες, αντιοξειδωτικά , πλήρεις πρωτεΐνες, ω-3, ω-6 μονοακόρεστα λιπαρά οξέα κα. Αυτά τα τρόφιμα ονομάζονται υπέρ-τρόφιμα από τη αγγλική λέξη superfoods.

Κατά καιρούς λοιπόν όλο και περισσότερα τρόφιμα διεκδικούν τον ποθητό αυτόν τίτλο για τον οποίο προς το παρόν δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα συγκεκριμένα κριτήρια για να γίνει αυτό όπως είχε γίνει στο παρελθόν ή ακόμη και σήμερα με τις βιταμίνες.

Παρόλα αυτά θα μπορούσαμε να δούμε μερικές κοινές ιδιότητες που ικανοποιούν τα υπερ-τρόφιμα:

1.Μεγάλη απορροφησιμότητα από τον οργανισμό
2.Συνήθως καταναλώνονται ωμά
3.Παρέχουν λίγες θερμίδες
4.Τα περισσότερα προσφέρουν αντιοξειδωτικά
5.Ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα
6.Προστατεύουν από τον καρκίνο και τα καρδιαγγειακά
7.Τόνωση και ευεξία

Παρακάτω δίνονται με μερικά από αυτά:
Φρούτα
Ρόδι, μπλε μούρα, goji berry, κρανμπερι, acai berry, ιπποφαές

Ξηροί καρποί
Καρύδια, αμύγδαλα, κασιους

Διάφοροι σπόροι και δημητριακά
Λιναρόσπορος, ζέα, κινόα

Όσπρια
Κόκκινα φασόλια

Λαχανικά
Μπρόκολο, σπανάκι, παντζάρι, καρότο

Φύκια
Σπιρουλίνα, χλωρελλα

Βότανα
Τζιντζερ, gingo biloba

Προϊοντα μέλισσας
Μέλι, βασιλικός πολτός

Άλλα
Κακάο, κεφιρ σολομός, αλόη, γλυκοπατάτες

Στη συνέχεια θα αναπτυχθούν τρία σημαντικά υπερ-τρόφιμα: η σπιρουλίνα, το ιπποφαές και το gingo biloba.

Η σπιρουλίνα ονομάζεται και "το φαγητό των αστροναυτών" γιατί οι αστροναύτες χρειάζονταν μια συμπυκνωμένη τροφή που να δίνει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά σε μεγάλες ποσότητες. Η σπιρουλίνα λοιπόν είναι ένα φαγώσιμο μικροφύκος, περιέχει 100 πολύτιμες θρεπτικές ουσίες και είναι μια πλήρης τροφή. "Νεώτερες διατροφικές έρευνες σχετικά με τη σπιρουλίνα δείχνουν ότι είναι πλούσια σε βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, ανόργανα άλατα και μακρομόρια. Περιέχει 50-70% πρωτεΐνη, 5-7% λιπίδια και 15-25% σάκχαρα, γεγονός το οποίο της προσδίδει διατροφική πληρότητα. Περιέχει πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας (50-70%) ανάλογης με αυτή του κρέατος. Επιπρόσθετα η σπιρουλίνα περιέχει 58 φορές περισσότερο σίδηρο από το σπανάκι και 28 φορές περισσότερο από το βοδινό".

Κατά συνέπεια μπορεί να χρησιμοποιηθεί από άτομα που πάσχουν από αναιμία. Η περιεκτικότητα της σπιρουλίνας σε β-καροτένιο είναι 25 φορές μεγαλύτερη σε σχέση με εκείνη των καρότων, ενώ περιέχει περισσότερη βιταμίνη Ε από το σιτάλευρο.

Κατά συνέπεια, η σπιρουλίνα διατηρεί ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και μπορεί να αποτελέσει ασπίδα προστασίας κατά των ελεύθερων ριζών που ευθύνονται για τη γήρανση του οργανισμού. Δρα προληπτικά ως αντιικός παράγοντας, ενισχυτής του ανοσοποιητικού συστήματος, και έχει αντιοξειδωτική και αντιβακτηριακή δράση. Παράλληλα αντιμετωπίζει και πολλές ασθένειες, όπως: διαβήτη, άσθμα, σιδηροπενική αναιμία και επίσης καρκίνο.

Το ιπποφαές θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένας δυναμίτης θρεπτικών ουσιών αφού σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες, περιέχει 190 από αυτές. Πέραν της ιδιότητάς του ως υπερ-τρόφιμο καταναλώνεται ως συμπλήρωμα διατροφής όπως και άλλα της ίδιας κατηγορίας. Οι καρποί του είναι υπόξινοι και μοιάζουν με σταφύλι. Πέραν από τους καρπούς εξάγεται με φυσικές επεξεργασίες το έλαιό του από το οποίο λαμβάνονται σε μεγαλύτερο βαθμό τα θρεπτικά συστατικά του. Περιέχει σχεδόν όλο σύνολο των βιταμινών και των ανόργανων συστατικών. Η λίστα δε σταματά εδώ αλλά συνεχίζεται με τα πολύτιμα απαραίτητα λιπαρά οξέα ω-3 και ω-6. Με βάση αυτά το ιπποφαές γίνεται ακόμη περισσότερο άξιο λόγου γιατί προσφέρει ποικίλες ωφέλειες στον οργανισμό οι κυριότερες από αυτές αναφέρθηκαν στην αρχή. Έτσι το ιπποφαές δικαιολογημένα αποκαλείται ως υπερ-τρόφιμο.

Το ginkgo είναι ένα δέντρο που φύεται στην Κίνα. Οι καρποί του δέντρου Gingko που ανήκει στην κατηγορία των ξηρών καρπών χρησιμοποιούνται ως φάρμακα στην Κίνα από το 2800 π.Χ. Από τα φύλλα του παράγεται το συμπλήρωμα διατροφής ginkgo biloba (παρουσιάζει τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κλάδο ως ενισχυτικό της μνήμης). "Χαρακτηρίζεται για τις αντιπηκτικές του ιδιότητες, τη δράση του υπέρ της βελτίωσης της περιφερικής κυκλοφορίας και της εγκεφαλικής αγγειακής επάρκειας αλλά και της καλής κυκλοφορίας της γλυκόζης στο αίμα. Άλλες ευεργετικές επιδράσεις που έχουν διαπιστωθεί είναι κατά της εξασθένησης της μνήμης, κατά της κατάθλιψης, κατά των παρενεργειών της χημειοθεραπείας και κατά της μειωμένης λίμπιντο, των ιλίγγων, των κιρσωδών φλεβών, των αιμορροΐδων και των ελκών στα πόδια, έχει αντιαλλεργική δράση σε άσθμα, φλεγμονές και άλλες αλλεργίες και ασφαλώς σαν αντιοξειδωτικό ".

Τελειώνοντας θα χρειαστεί να σημειωθεί με μεγάλα γράμματα πρώτον ότι αναφερόμενοι στα υπερ-τρόφιμα δε σημαίνει ότι υπάρχουν και άλλα κακά ή βλαβερά τρόφιμα. Δεύτερον όλες οι διατροφικές συστάσεις ομιλούν για ισορροπημένη ή σωστή διατροφή με ποικιλία τροφίμων και ιδιαίτερα με φρούτα και λαχανικά που θα προμηθεύσουν με όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά τον οργανισμό με τα υπερ-τρόφιμα να δρουν επικουρικά στη δίαιτα.

Ιωάν.Τσαγκατάκης

Ο κος Ιωάννης Τσαγκατάκης είναι διδάκτορας Χημείας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει εργαστεί ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Auburn University της πολιτείας της Αλαμπάμα των Ηνωμένων Πολιτειών.
Περισσότερα

1 σχόλιο

  • Χημικός

    Εξαιρετικά τα άρθρα σας κ. Τσαγκατάκη!

    δημοσιεύθηκε από Χημικός Παρασκευή, 07 Φεβρουαρίου 2014 13:54 Σύνδεσμος σχολίου

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.

επιστροφή στην κορυφή

Newsletter

Αν θέλετε να λαμβάνετε το newsletter μας κάθε εβδομάδα με νέα και προτάσεις